Ivet.BG Блог

Блог за мода, красота и стил

Хлябът – факти и митове

По време на диета често от менюто се елиминира хлябът, за което причина е доминиращият мит, че от хляба се дебелее. Това е погрешно убеждение, защото в пирамидата на здравословното хранене именно тестените продукти, включително и хлябът изграждат правилната диета. Хлябът не се консумира, а неговото място заемат мазните меса и сладкиши. В резултат човекът на т. нар. диета попада в клопка. Яде много повече, отколкото трябва, тъй като мазно-сладкото съдържание на чинията усилва апетита и увеличава килограмите. Разбира се, вината тук е на хляба – само че не неговото голямо количество, а липсата му. Екипът на Ivet.BG ще Ви помогне да изберете правилния хляб за Вашата пълноценна диета.

Пълнее ли се от хляба?
Не се знае откъде е дошло това убеждение, но искрено вярваме, че хлябът се дебелее и подува корема. Истината е, че именно той е в състояние да държи под контрол Вашия апетит. При условие, че е опечен с правилното брашно, най-добре пълнозърнесто. То съдържа много фибри, абсорбира водата, запълва корема и дава усещане за ситост. Доставя много килокалории (една филийка има 80ккал), но това е енергия, която ще стигне задълго. След сандвича нямаме такова желание да изядем нещо сладко, както след като изядем пържола или след … първото сладко.
Тъмният хляб създава впечатление, че ядем по-малко. Има също така много хранителни качества, защото през краткото време, за което се смила зърното, то не губи ценните си качества, т. е. т. нар. фибри, желязо, магнезий, цинк, витамин от групата Б и Е. Трудно е да си представим, но дневната порция хляб (средно 5-7 филийки) покрива 1/3 от нуждата ни от белтъчини! Хлябът отлично се комбинира с останалите съставки от диетата- млечни продукти, колбаси, риби, зеленчуци. Когато няма време да се приготви топло ястие, филийка със сирене или колбас с пресни зеленчуци ще бъде ценна храна за хора, които пазят линия.

Откъде такава лоша слава?
За съжаление на нашата маса най-често присъства хляб с лошо качество. Пълнозърниестият съставя едва 10% от това, което изяждаме. Обикновено избираме хляб от бяло брашно, мляно многократно, в което има главно нишесте и само следи от витамини и минерални съставки. Такъв хляб има много висок гликемичен индекс.  В неговия състав ще намерим също така прости въглеводороди или захари – празните калории, които имат непосредствено влияние на допълнителните килограми. Освен това белият хляб има малко съдържание на фибри, затова осигурява чувството на ситост за кратко, тъй като организмът ни бързо го смила. Изводът – белият хляб е абсолютно зло. Затова когато купуваме хляб трябва да помним да избираме този с определени съставки, като избягваме изкуствените подобрители и консерванти.Според традиционните рецепти, за изпичането на хляба са необходими мая или закваска, брашно, сол и вода. Към него може да се добавят сливи, подправки, трици.
Етикетите, залепени за хляба показват, че той често съдържа и други съставки. Това са т. нар. „подобрители”, не винаги естествени субстанции, които правят хляба да изглежда още по-бял, по-пухкав, не се рони, когато го режем. Така „обогатеният” хляб изкушава с вида си, ухае страхотно, особено ако преди малко е бил изваден от фурната. Първият ден е невероятно вкусен, но на следващия вече не става за ядене. Затова изхвърляме остатъците си купуваме пресен.

Как да не се заблуждавате
Може да се купи качествен хляб, но все пак трябва да се научите да го различавате от пекарския фаст фууд. Първият признак на качеството на хляба е неговата цена. Този традиционният, без химически добавки е определено по-скъп. Но със сигурност няма да го изхвърлите на боклука, защото няма да плесеняса, само постепенно ще изсъхва. Ще бъде вкусен дори след няколко дена. Съставът на добрия хляб е много прост: брашно, вода, закваска и сол. Добрият хляб е тежък, леко влажен и доста твърд в сравнение с  фалшивия. Проверете съдържанието на етикета. Ако го няма на хляба, проверете дали до него няма табелка с описание. Обърнете внимание на типа брашно, от което е направен хляба. Това показва числото, например 550, 450. Колкото е по-високо, толкова по-ценно е брашното. Пълнозърнестото има символ 3000, 2000 означава именно типово брашно. Проверете също колко тежи хляба. Големият и лек със сигурност  е от бяло пшеничено брашно. Ръженият хляб е по-тежък, има сбита консистенция. При рязане се лепи по ножа. Внимавайте, защото не всеки тъмен хляб е пълнозърнест. Често пекарите оцветяват бялото брашно с изкуствен карамел, за да изглежда хляба типов. Ако на етикета за състава на хляба има повече позиции, това означава, че си имаме работа с фалшификат. Най-често това е хляб, опакован във фолио, който има дълъг срок на годност и съдържа много консерванти. Той има гъбеста структура, лек е, надут, рони се и има кухини. Ако е лек, пухкав и има шоколадов цвят, то със сигурност е боядисан, т. е. имитира типов.

Трябва  ли да е типов?
Истината е, че типовият хляб е от по-добро качество, но избирайки такъв хляб трябва също да проверим неговия състав. Истинският типов хляб има много ценни фибри, той е извор на сложни въглеводороди и на витамини – главно от групата Б и минерални съставки (т. е. желязо или магнезий), които влияят позитивно на нашия организъм. След консумацията на такъв хляб не чувстваме глад, тъй като сложните въглеводороди се смилат по-трудно и позволяват да се запази чувството на ситост  за по-дълго време.
Трябва да се има предвид, че Тъмният хляб се смила трудно. Затова не е препоръчителен за хора, които са болни от болести на хранителния тракт; за възрастните хора и малките деца. За тях ще бъде по-добре бялото пшеничено брашно.

Хлябът и калориите

Филийка обикновен хляб и типовият хляб имат горе-долу същите калории, но вторият набавя необходимите хранителни съставки и позитивно влияе на нашата диета. Затова грешка е абсолютната елиминация на хляба от нея.

Може да бъде собствена изработка
Ако наистина искате да знаете какво ядете, научете се да печете хляб вкъщи. Първоначално ще отнеме доста време, но когато се научите, печенето на хляб ще стане токова просто, както и готвенето на обяд. Затова ще можете да ползвате брашно, което което е най-добро за Вас, да смесвате различни типове и да подправяте хляба по Ваша преценка.

Leave A Comment