Ivet.BG Блог

Блог за мода, красота и стил

Формулата на балансираното хранене, която никой не ти е казвал

 

Ако се уморяваш лесно, често получаваш мускулни схващания, имаш проблеми със ставите, наднормено тегло или слаба имунна система, е твърде вероятно да се нуждаеш от по-добър баланс между алкалните и киселинните храни. Точно така – има два вида храни, и от правилното им съотношение зависи каква е средата в тялото ти. А то, както знаеш, е изградено предимно от вода (която може да има киселинни и алкални свойства). Тъкмо алкалните минерали и съединения са онези, отстраняващи киселините, които организмът ежедневно произвежда. Ако не бъдат отстранени, тялото започва да си набавя минерали от черния дроб, мускулите, сухожилията, костите… И като изчерпа запасите, се стига до състоянието ацидоза (повишена киселинност на телесните течности).

hranitelna-piramida-karies

Защо не бива да стигаш до тук?

Тялото е неспособно вечно да компенсира този дисбаланс и когато злоупотребяваш с небалансирано хранене дълго време, идва момент, в който се разболяваш. Поддържането на златната алкално-киселинна среда е важно и защото тя осигурява на организма ти достатъчно кислород. Недостигът му при киселинна среда забавя основните процеси, включително и метаболизма, и води до недостиг на енергия, повишени нива на холестерола и проблеми с кръвното налягане. Ето защо все повече специалисти свързват дисбаланса и с наднорменото тегло и случаите, при които пациенти не успяват да свалят излишните килограми дори с активни тренировки. Причината отново е недостигът на кислород, заради който тялото започва да блокира киселините в мазнини. Да не говорим, че киселинната среда е идеална и за развитието на микроби, а те изчерпват важните хранителни вещества. Резултатът: постоянният глад, който изпитваш и те кара да се тъпчеш.

 

Усложненията

Ако нарушаваш пропорцията между киселинни и основни храни дългосрочно, талията ще е последната ти грижа. Нещата могат да са много по-страшни от няколко излишни килограма, защото много болести са резултат от хроничната ацидоза (постоянната повишена киселинност) и опитите на тялото да възвърне равновесието на своята вътрешна среда. Налице е реален риск от редица сърдечносъдови усложнения, диабет, камъни в бъбреците, остеопороза и дори рак. Според някои специалисти ракът е болест, чието развитие се ускорява от киселинността на телесните течности. Освен това, както споменахме по-рано, заради високата киселинност, организмът ще изразходва запасите си с алкализиращи елементи (например калций), за да неутрализира киселата среда. Ето защо, макар да има спорове по въпроса, дисбалансът е считан за виновник за остеопорозата. Хроничното окисляване може да предизвика и подагра, ревматизъм, склероза, гъбични заболявания, различни възпаления, язва, мигрена, ревматизъм. Може да е виновно дори за акнето ти.

31

Как да измериш рН-то си?

Съкратено от potential hydrogen (потенциален водород), pH е индикатор за съотношението между позитивно и негативно заредените водородни йони. Скалата е от 1 до 14, като 1 бележи много киселинна среда, а 14 – силно алкална. 7 е неутралното pH, но това на кръвта и на извънклетъчната течност е 7,365, което ще рече, че е неутрално с много лека алкалност. Можеш да измериш какво е твоето с помощта на pH тест ленти. Има ги в аптеките и биомагазините. Тества се урина или слюнка, като резултатът става ясен за секунди.

 

Как да се храниш балансирано?

За целта трябва да консумираш 80% алкални и 20% киселинни храни. Внимание: киселинни не значи непременно кисели! Лимоните например са силно алкалнообразуваща храна. Дали една храна е алкална или киселинна, се определя от минералното й съдържание. Сред алкално-образуващите елементи са калий, натрий, магнезий, калций, желязо, а от киселинно-образуващите – фосфор, сяра, хлор, йод, манган.

  • Алкални храни са: повечето зрели плодове и зеленчуци (грозде, диня, киви, манго, круши, ананас, ябълки, кайсии, нектарини, праскови, сливи, горски плодове, ягоди, малини, счереши, кокосов орех, ананас, портокал, грейпфрут, авокадо, патладжани, домати, моркови, зелена салата, спанак, репички, червено цвекло, пащърнак, джинджифил, зелен фасул, броколи, зеле, чушки, прясна царевица, краставици, люти чушки, аспержи, праз, бамя), а също и стафидите, сушените смокини, магданозът, стевията, чесънът, морските водорасли, морската сол, бадемите, кестните, сусамът, гъбите, медът (суров), ябълковият и оризовият оцет, зехтинът, жълтъците… Колкото повече витамини и минерали съдържат, толкова по-силно алкализиращи са. Затова и добре узрелите био плодове и зеленчуци са с най-мощно алкално действие.

Vegetables

 

  • Неутрални храни са: кисело мляко, извара, масло, маргарин, зелен и билков чай, киноа, тиквени и слънчогледови семки, ленено семе, орехи, кашу, макадамия, мед, ръжен хляб, маслини, печени картофи, леко сварени яйца…

thumbmaker.php

 

  • Киселинни храни са: животински мазнини и протеини, риба, бял ориз (както и басмати и кафяв), соев сос, готварска йодирана сол, брашно (и съответно – тестени изделия), бяла и кафява захар (сладкарски изделия), шоколад, конфитюри, преработен бял оцет, кисели краставички, миди, твърдо сварени яйца, фъстъци, кафе, черен чай, газирани напитки, плодови сокоев със захар, алкохол (включително бира и вино – бирата е с pH 2,4!), а също и синтетични витамини и лекарства, всички изкуствени добавки и Е-та, тютюн.

 

0515810001413961932_0

Тънкостите

Разделението в горните три групи е условно и за да си сигурна каква храна ядеш, е добре да имаш предвид още няколко неща:

  • Узрелите банани например са алкализиращи, но зелените, които виждаш често в супермаркетите, имат киселинна реакция (важи и за всички други плодове).
  • Ядките могат да бъдат алкализиращи, ако са сурови и са били накиснати във вода, но сухите са киселинни.
  • Всички термично обработени и пържени в мазнина храни са киселинни, а колкото по-жива е храната (свежи билки, кълнове), толкова по-алкална.
  • Има пряка връзка между месото и окисляването на организма – нивото на протеините е един от основните фактори за ацидоза.
  • Пречистената или чистата изворна вода е с неутрално pH 7, докато минералните води са алкализиращи, а чешмяната е по-скоро киселинна. За да поддържаш баланса, редувай изворна и минерална.
  • Зеленият чай е слабо окисляващ, макар да съдържа кофеин, докато черният чай е силно окисляващ.
  • При печене с обелката или задушаване картофите могат да бъдат алкализиращи, но при пържене стават окисляващи.

 

Балансирай и емоциите си

Освен храната, и емоционалното състояние влияе на алкално-киселинния баланс на тялото. Стресът, агресията, страхът доказано увеличават окисляването. Едва ли е случайно, че наричаме намръщените хора „киселяци”. Не бъди един от тях!

afvallen

Leave A Comment