Ivet.BG Блог

Блог за мода, красота и стил

Легендата Валентино

Известен преди всичко с малкото си име, както всички мегазвезди, Валентино сам по себе си е класа – така може да се определи творчеството на един от най-големите италиaнски моделиери. Не е възможно да си представим света на модата без Валентино – човекът, който завоюва световните модни подиуми не само благодарение на таланта си, но и на упоритостта си и невероятната си харизма. Когато през 70-те години вече е преминала славата на Рим и моделиерите пренасят ревютата си в Милано, Валентино решава, че този град няма вкус и представя своите колекции в Париж.

Роден през 1932 година в Voghery, на север от Милано, Валентино Гаравани е пленен от модата от най-ранна детска възраст. Още на 17 години решава да се премести в столицата на модата – Париж, за да учи занаята от майсторите моделиери. В Париж завършва престижното Училище за мода Chambre Syndicale de la Mode. По-късно става помощник на Жан Десе и Ги Ларош. През 1959 година се връща в Италия с идеята да отвари собствено шивашко ателие. Така  през 1960 година създава модна къща с името Валентино на Via Condotti. Лого на фирмата става буквата „V”.

От самото начало дизайнерът става известен с любовта си към лукса. Винаги избирал най-добрите и скъпи материали. Залагал на качеството, независимо че още не е имал утвърдена  позиция на пазара. С помощта на своя баща и на дългогодишния си партньор Джанкарло Джамети, въпреки първоначалните финансови проблеми се изправя на крака и бил готов за международен успех.

Дебютантското му ревю, проведено през 1962 година в Palazzo Pitti, в тогавашната столица на модата – Флоренция привлича вниманието на целия свят към младия дизайнер. Моделите му били определени  като свежи и иновационни. Ентусиазирано е приет от критиците а популярността му се дължи на огромните продажби и знаменитите клиенти като Елизабет Тейлър, Одри Хепбърн, Жаклин Кенеди и много короновани особи и аристократки.

През 1967 година създава  незабравимата „Бяла колекция”, която посвещава на Жаклин Кенеди. От тогава създава най-красивите сватбени рокли.  В същата година получава Neiman Markus Award, една от многобройните награди, която го отвежда на кориците на списания като Time и Life.

През 70-те години моделиерът живее в НюЙорк, което оказва голямо влияние на творчеството му. Приятелството му с главния редактор на списание „Vogue” Dianа Vreeland и Andy Warhol оформя у дизайнера нов поглед върху модата. Валентино започва да „съживява” моделите си с поп-арт изображения, точки, панделки и цветни мотиви, което им придава закачлив и същевременно много женствен вид.

Разпознавателни знаци: Червеното – това е разпознавателният знак на творюеството на Валентино. Дълбокият нюанс е наречена в негова чест  „Rosso Valentino” /„ Червено Валентино”/. Защо моделиерът толкова харесва този цшчт? Казва, че се е влюбил в него по шреме на престоя си в Барселона. При посещението си в операта наблюдавал жените в ложите. Всички имали на себе си нещо червено и това приковало вниманието му. Казва, че когато твори този образ винаги изплува в съзнанието му. Елегантната червена рокля става символ на модната визия Валентино.

Кожата с косъм – Валентино като един от малкото дизайнери се ориентира към еко кожата и става един от най-горещите противници на идеята да се убиват животни заради модата. Често повтаря в интервюта, че жена, която носи истинска кожа на животно просто не е на мястото си.

През 1998 година Гаравани и Джиамети продават фирмата си на компанията HdP, принадлежаща на марката Fiat. Четири години по-късно HdP предава модната къща в ръцете на Marzotto Apparel – миланския текстилен гигант, който я управлява до днес.

Ефирните ролки, прекрасните тренчове и елегантните костюми на Валентино имат много привърженички. Той се грижи за всеки детайл, сам извършвал последните корекции при почти всеки елемнт на облеклото. В рокли негово авторство Оскар са получавали: Джулия Робъртс, Кейт Бланшет и Джейн Фонда, а негови най-верни клиентки са: Елизабет Тейлър, София Лорен, Мерил Стрийп, Дженифър Лопез, Гуинет Полтроу и Дженифър Анистън.

Като много извествни дизайнери Валентино обожавал да създава колекция haute-couture. С времето започва да си дава сметка, че идеята за висша мода вече не е актуална. Най-вероятно осъзнаването на това твърдение до голяма степен е причина да вземе решение да се оттегли от модата. На 23 януари 2008 година Валентино показа на света своята последна колекция. За кратко модната къща ръководи дизайнерката Алесандра Фачинети. След няколко месеца я замества Мария Грация Кюри и Пиер Паоло Пиколи, които обещаха да продължат делото на големия майстор.

Валентино, както и повечето от големите модни къщи въвеждат на пазара своите парфюми. 10 ароматни варианта се продават отлично, а напоследък Valentino Rock’n’Rose е идеално предложение за младите клиентки.  Парфюмите с марката Валентино може да се закупят в бижутериите Douglas и Sephora.

Валентино се ползва от славата си за обществени каузи. През 1989 година основава в Рим галерия „Академия Валентино”. Доходите от нейната дейностсе предават в полза на организацията L.I.F.E., която подпомага болните от СПИН. След като се оттегля Валентино Гаравани се посвещава на страстта си към градинарството, но все още се появява на важни модни събития и в телевизията. Опра Уинфри твърди: „Никой, наистина никой не живее по-добре от господин Валентино.”. Това се отнася за неговия показен начин на живот. Все пак според почитателите му от цял свят моделиерът напълно е заслужил това.

От 5 декември „отваря врати” първият музей на модата достъпен само в интернет – ще показва 300 ролки на известния дизайнетр, носени от Елизабет Тейлър, Джулия Робъртс, София Лорен и Жаклин Кенеди.

-Виждам това като част от моето наследство – казва Валентино Гаравани. – Радвам се, че хиляди студенти от модните училища по цял сввят , млади дизайнери, а също и фенове на модата ще разглеждат работата ми по лесен и достъпен начин. Но важното е също така, че благодарение на музея ще можем да си спомним за миналото – защото това е панорама на модата, която е оформила нашия живот – добавя моделиерът.

Ако експозицията трява да се пренесе в реално съществуваща сграда, щеше да се помести на площ от 1000 м2. Затова над 300 модела на известния италианец ще бъде поместена в изложбените зали създадени с технологията 3D.

Гостите на виртуалния музей ще се движат в триизмерни стаи, създадени по образец на музейните зали, в които експозицията ще бъде организирана тематично.

Виртуалните галерии ще включват повече от 5 хиляди снимки от сесията за модните списания и рекламни кампании от 60-те години до днес. В музея ще има и рисунки, артикули, портрети на дизайнера, а също и 95 филма с  модни ревюта. Към тях има и снимки на звездите от червения килим .


1 Discussion on “Легендата Валентино”

Leave A Comment