Ivet.BG Блог

Блог за мода, красота и стил

Крадците на витамини


Оказва се, че дори най-здравословните хранителни продукти могат да бъдат вредни за организма ни, ако се консумират неправилно или в „неподходяща” компания или форма, или просто в по-големи количества. Същевременно много често вместо да бъдат източник на здраве, витални сили  и красота ни пречат. Как е възможно това? Къде е разковничето на този проблем? Диетологът на онлайн магазин Ivet.BG съветва за какво трябва да внимавате при консумацията на зеленчуци.

Нашите прабаби преди да сварят грах или фасул ги оставяли да престоят във вода за няколко часа, а зелето варели в тенджера без капак. Този обичай се оказва, че е бил и продължава да бъде много здравословен. Установено е, че броят на гликозидите в суровото зеле, брюкселското зеле, броколите и карфиола  са субстанции, които затрудняват усвояването на йод – той намалява когато се готвят споменатите зеленчуци без капак през първите 4 минути. След това за да се избегне загубата на витамини от шушулковите растения (фасул, леща, грах, соя) трябва да се накисват преди варене. Затова при зеленчуците богати на фибри и на оксалати (антикоагуланти) – спанак, киселец, а зеленчуците със субстанции, които забавят усвояването на калций, цинк, магнезий, желязо, фолиева киселина, витамин A, B, D, E трябва да се варят няколко минути, за да се намали негативното им действие.

Пресните краставици и суровите картофи съдържат ензим, който намалява количеството на витамин C в организма, затова суровите зеленчуци трябва да се поръсват с лимон или винен оцет. Не трябва да се комбинират пресните краставици с домати. Картофите трябва да се белят точно преди самото варене. Не трябва да се държат във вода, особено в топла.

Подобни свойства имат тианините – субстанции, които влияят на вкуса и на аромата на кафе и чай – намаляват усвояването на желязо и на калций от храната. Най-богати на тианини са черният чай и кафето, а също така червеният и зеленият чай. Можем да ги заместим с плодов чай или билков чай, с минерална вода, с плодов сок.

Гоитрогените са субстанции, които се съдържат в зелето, в брюкселското зеле, карфиола, броколите, зелето. Затрудняват усвояването на йода. За да избегнете това можете да варите тези зеленчуци без капак през първите 4 минути и да ги консумирате веднага след варенето. Не ги комбинирайте с риби, които са богати на йод. Добавете към сварените зеленчуци мляко (2-3 лъжици) – така ще намалите загубата на витамин C.

Оксалати – съдържат се в спанака, киселеца и предизвикват организма ни да усвои едва 1% от желязото, което е в храната. Затова за да се възползвате най-пълноценно от техните здравословни свойства, варете ги поне няколко минути в малко количество вода и не ги консумирайте с месо или хляб.

Фибрите, благодарение на които по-добре смиламе храната също са цензурирани. Оказва се, че по-дългата консумация в прекалено големи количества (ок. 70 г на ден) затруднява усвояването на калций, магнезий, цинк, желязо, а също и на фолиева киселина и на витамини A, B, D и E, което води до влошаване състоянието на косата и на кожата.

Leave A Comment