Ivet.BG Блог

Блог за мода, красота и стил

Как да подсилите костите

Все повече деца имат слаба костна система, защото в тяхното меню има твърде малко продукти, които съдържат калций и витамин D. Ние от Ivet.BG с помощта на диетолог оборваме някои митове и ще Ви посъветваме с какво трябва да се храни детето, за да има здрави кости.

Дали детето има слаби кости не се вижда и не може да се провери по време на рутинния преглед лекарски преглед. На пръв поглед изглежда, че щом като детето има здравословен вид и изправен гръбначен стълб, всичко е наред. Но изследванията показват, че половината от четири годишните деца имат твърде малко калций в менюто си, а почти всички – твърде малко витамин D.
Същевременно костната система на децата тъкмо се минерализира – през първите 10 години от живота се изгражда повече от половината от костната ни маса и се нуждае от постоянни дажби калций (ок. 1000 мг на денонощние). А за да се усвояв добре калцият, необходимо е наличието на витамин D. Ако тези съставки липсват в храната на детето, в бъдеще го заплашва остеопороза и неукрепнала костна система.  Дали наистина млякото е токлова здравословно? А може би пречи?

Белтъците в млякото изхвърлят калция от организма и отслабват костите. НЕ!
Няма научни изследвания, които потвърждават това. Най-вероятно това са разпространени твърдения от привържениците на силно консервативната теория, че млякото е бялата смърт. Има много изследвания, които доказват, че децата, които консумират млечни продукти и пият мляко, имат по-силни кости в сравнение с техните връстници, които спазват млечна диета. Изследвания показват, че децата ( и младежите), които са на безмлечна диета са с четири пъти по-слаби кости, отколкото тези, които консумират млечни продукти. Млякото е изворът на най-лесно усвоимия калций (четири чаши мляко на ден осигуряват дневната доза от този необходим елемент). Но съдържа и други важни съставки като мазнини, лактоза, витамини A, D, E, K и от група B и калий (помага да се запази натрупания в костите калций) и фосфор.

Най-много калций има в кашкавалите. ДА!
Много калций има в млечните продукти, основно в тези, които имат в състава си малко вода. Най-много от ценния елемент има кашкавалът – две парчета съдържат до 240 мг (колкото в чаша вода). Но в сиренето има много мазнина и сол, така че децата не могат да го консумират в прекалено големи количества (включва се в диетата на детето едва през втората година на живота му).

Изварата и киселите млека имат толкова калций, колкото и млякото. НЕ/ДА
Въпреки разпространеното убеждение, че калцият в изварата е малко, защото е изплакнат от суроватката. За да задоволите дневната нужда на детето от калций само с извара, детето би трябвало да изяде 36 пирожки с бяло сирене. Средно голяма чаша с кисело мляко (200г) съдържа 240 мг добре усвоен калций (колкото чаша мляко).

Добър източник на калций са някои зеленчуци и зърнените храни. НЕ/ДА
Този елемент се намира също така в сардините, пресните зеленчуци (спанак, броколи, фасул), бадемите, орехите, сушените плодове и портокали. Но той се усвоява значително по-неефективно, отколкото този, който е в млякото. Най-доброто разрешение е разнообразната диета и сервирането на всички продукти, които са богати на калций.

Напитки от рода на колата влияят зле на костите. ДА!
Такива напитки съдържат много фосфори. Тези субстанции правят така, че организмът не е в състояние да усвои голяма част от калция от храната. Този елемент е необходим именно за правилното функциониране на мускулната система, на нервната система и на хормоните. Ако в храната той липсва, организмът започва да си го набавя от калция натрупан в костите, което ги отслабва. Следователно трябва да се ограничават в менюто на децата напитките от типа на колата и другите хранителни продукти, в които фосфорите се добавят като консервант (например колбаси: шунка, кремвирши).

През есента и зимата децата трябва да приемат добавки с витамин D. ДА!
Както се оказва според много изследвания, децата обикновено не получават достатъчно количество витамин D с храната. По това време на годината по-рядко са на слънце (,а ултравиолетовите лъчи са необходими за синтезата на витамин D в кожата). Затова през есента и зимата трябва да се осигурят добавки, които съдържат витамин D.

Ако детето консумира веднъж годишно риба, няма да му липсва витамин D. ДА/НЕ!
Рибите, по-точно тлъстите, морските, са източник на витамин D. Но детето би трябвало да ги консумира всеки ден и то в големи количества, за да си осигури достатъчно количество от тях. А обикновено приема малко такива.

Leave A Comment