Ivet.BG Блог

Блог за мода, красота и стил

Идеалното време за чаша кафе?

 

Кафето е твой пръв приятел, когато усетиш умора, но случвало ли ти се да не успява да те зареди с нужната енергия? Виж как да извлечеш максимума от него!

1380310290-kofe-ch2--41

Таймингът

Той е от ключово значение. Кога пиеш кафето си, определя влиянието му върху тялото ти. Разбира се, чаша сутрин веднага след събуждането е най-разпространеният навик. Само че, според Националната здравна служба на Великобритания, най-доброто време да си поръчаш кафе е… 14:16 ч. Нито по-рано, нито по-късно! Изследването на британците целяло да установи най-подходящия момент за кафе за онези служители, които изпитват спад на енергия до степен на заспиване, особено след похапването на обяд. Причината: нивата на кортизол – хормона на стреса, който те държи на щрек – се понижават след ядене. Приемът на кафе при естествено високи нива на кортизол ще намали влиянието на кофеина (ето защо не усещаш енергийния ефект понякога). Но ако стиковаш пиенето на кафе с тези нива, ще можеш да си осигуриш събуждане и концентрация в точния момент.

 

Кофеинова дрямка

И това не е всичко! Още по-резултатно ще е, ако след чашата кафе в 14:16 ч. полегнеш за… кратка следобедна дрямка. Например за 20 минути. Изследователите от великобританския университет „Лафборо” твърдят, че 20-минутната почивка позволява на кофеина да бъде усвоен по-добре от тялото и му дава нужното време да започне да действа – което ще усетиш точно когато се събудиш. Разбира се, кафето действа на хората по различен начин. Така че постиженията от това съчетаване на кафе и сън могат да бъдат относителни. Както обяснява д-р Робърт Дейвис, автор на книга по темата: „Кофеинът е наркотик и като при всички наркотици, телата на някои хора са по-чувствителни към него, в сравнение с други. Някои например описват странични ефекти от кафето като замаяност, безсъние, стомашни неразположения или учестено сърцебиене, докато други нямат такива проблеми. Запалените кафеджии могат да развият кофеинова толерантност, т.е. да им трябват все по-големи дози, за да усетят ободряващия ефект.”

Drinking-coffee

Чаша здраве

И все пак, в сравнение с други типове кофеинови напитки, кафето заслужава внимание заради доста предимства, свързани със здравето ти. Пълно е с антиоксиданти и можеш да ограничиш количеството захар и сметана, които слагаш в чашата си (главните виновници за напълняването при пиенето на кафе), за разлика от енергийните напитки (където има много по-високо съдържание на захар, която няма как да избегнеш). Широк кръг проучвания свързват кафето с ползи за здравето, някои изследвания дори установяват по-малък риск от сърдечни заболявания, удар, диабет, проблеми с черния дроб и определени видове рак сред почитателите на тази напитка.

coffee

Колко много е твърде много?

Някои хора с по-висока кофеинова толерантност обаче консумират огромни количества кафе и така излагат здравето си на куп опасности. За да не си от тях, трябва да знаеш колко чаши на ден са прекалено много. Не си мисли, че количеството кофеин е пряко свързано с нивото на бодрост. Всеки от нас вероятно някога се е наливал с излишно много кафе, за да остане буден и да се подготви за важно събитие (изпит, или пък написването на тази статия например). Но според едно изследване, свръхконсумацията, а също и внезапното намаляване на обичайния прием на кофеин, може да причини на тялото ти шок, като симптомите за това са главоболие и сънливост.

Мярката: докато 1-2 чаши дневно могат да свършат чудеса за теб, 5-6 само ще те накарат да ти се спи още повече и дори да ти прилошее.

16842-coffee

Лека нощ!

А сега – към един от най-често срещаните проблеми, свързани с кафето: безсънието. Тъй като чувствителността на всеки от нас към кофеина варира, времето, което е нужно, за да ни отпусне ефектът му, е различно. За онези, които по принцип имат проблеми със съня, е препоръчително да ограничат кафетата до по-малък брой на ден. Но това не означава да спрат напълно кафето. Все повече мобилни приложения, като Caffeine Zone например, помагат да следиш нивата си на кофеин и да изчисляваш времето, в което той продълажва да ти действа. Така можеш да съставиш своя лична кафе диета, без да се тревожиш за заспиването довечера.

Въпрос (не само) на предпочитание

Не на последно място – от голямо значение е и какво кафе пиеш, както и как го правиш (не само заради вкуса, но и заради усещането за бодрост).

  • Еспресо: най-често разпространеният вид. Подходящ за този вид кафе, е робуста (по-евтин и с по-високо съдържание на кофеин, в сравнение с арабика, която обаче, ако е в съдържанието на еспресото на 100%, го прави по-ароматно и с по-фин вкус). Робустата пък оформя плътен каймак и е с по-малка чувствителност на темепратура.
  • Шварц: филтърното кафе е с висока концентрация на кофеин, макар и не чак като при еспресото. Тя обаче зависи и от типа на самото кафе (тъмните зърна обикновено са с по-малко кофеин и повече антиоксиданти).
  • Френска преса: обичайно е със средновисока концентрация на кофеин,а най-добрият вид кафе за френска преса са прясноизпечените зърна (за да ги запазиш такива, замрази ги във фризера – издържат до 8 седмици).
  • Разтворимо: лесно и бързо за приготвяне, но има най-ниски нива кофеин. Една чаена лъжичка разтворимо кафе съдържа максимум 57 милиграма кофеин.

Внимание! Който и метод да избереш, увери се, че пиеш достатъчно вода заедно с кафето, а и през целия ден.

Esti-pregatita-sa-intri-intr-o-noua-relatie

Leave A Comment