Ivet.BG Блог

Блог за мода, красота и стил

Здравословните мазнини

Кои мазнини са полезни и кои вредни? Как влияят върху организма. На тези въпроси днес отговаря онлайн магазин Ivet.BG. Досега мазнините не са имали най-добрата слава. Все пак те са необходими,  но не всички. Мазниниte от животински произход, наречени наситени, можем, а дори трябва да избягваме, защото са вредни. Преди всичко увеличават концентрацията на лошия холестерол, отговорен за възникването на атеросклерозата.
Много вредни са т. нар. мазнини присъстващи в твърдите маргарини, за съжаление ползвани в захарната промишленост – те  понижават допълнително концентрацията на холестерола HDL и ускоряват процесите на атеросклероза. Затова трябва да консумираме всеки ден растителни мазнини, тъй като имат доказани здравословни свойства.

Ненаситените киселини лековити ли са?
Спират развитието на атеросклерозата и стабилизират клетъчните фибри в клетките на сърцето. Това предпазва болните, които са получили инфаркт от нарушения в ритъма, което е смъртоносна опасност за тях. Потвърждава се от изследванията, в които са участвали пациенти със сърдечна недостатъчност. В групата на изследваните, които дълго време са приемали голямо количество (1кг) киселини омега-3 на капсули, смъртността е по-малка.
В друго изследване е доказано, че рискът да се умре от коронарна атеросклероза след диета обогатена с киселини омега-3 е намалял до 45%. Достатъчно е да консумирате риба поне два пъти седмично и в кухнята да ползвате рапично масло. За съжаление по време на подгряването се губи част от здравословните му свойства. Колкото по-висока е темературата и е по-дълго времето, в което се пържи, толкова по-лошо. При висока температура накрая започва да гори, а тогава в него възникват вредните субстанции. Затова не трябва да ползвате втори път една и съща мазнина.

Масло или маргарин?
Мазнините са необходими съставки на нашата диета. Същевременно тяхното прекалено голямо количество и недостигът им може да доведе до проблеми с метаболизма.
Маслата, мазните меса и маста трябва да се избягват. Къде да се търси здравословна мазнина: в зехтина?
Здравословни са течните мазнини, т. е. олиото и зехтина и рибята мазнина от тлъстите морски риби като сьомга, скумрия и рибата тон.
От кардиологична гледна точка се препоръчва рапично олио. Съдържа малко наситени киселини, омега-3 и омега-6 и то в по-полезни, отколкото в зехтина пропорции 2:1.
И двата продукта са здравословни. Все пак се различават по пропорциите между киселините омега-3 и моега-6. В зехтина има с 8-10 пъти по-малко киселини омега-3 отколкото в рапичното олио, а именно те са особено полезни за сърцето и кръвоносните съдове. В средиземноморските страни, където се консумира повече риба, зехтинът е напълно достатъчен. В страните, където се консумира по-малко риба пропорциите на мазнините в рапичното олио са по-полезни. Маслото съдържа мастни киселини, витамини A, D, E и холестерол, нобходим за правилното развитие на нервната система. Маргаринът благодарение на меката си консистенция е спечелил симпатиите на консуматорите. Съдържащите се в него мастни киселини пък печелят одобрението на медицинското общество. В процеса на производство маргаринът се обогатява с витамини. Но те не са така добре усвоими по естествен начин. Но пък не съдържат холестерол, а някои видове могат успешно да намалят неговото количество в кръвта. И въпросът кое е по-добро остава отворен. Зависи от това какво обичаме.

Растителните мазнини са здравословни, но дори и тях трябва да консумирате в умерени количиества. Каква е препоръчваната дажба?

От мазнината трябва да произхождат не повече от 30% енергия. Една лъжица рапично олио е ок. 9 ккал. В диета 2с 000 ккал близо 600 ккал трябва да произхождат от мазнини. Маслото съдържа мастни киселини, витамини A, D, E и холестерол, нобходим за правилното развитие на нервната система. Маргаринът благодарение на меката си сконсистенция е спечелил симпатиите на кконсуматорите. Съдържащите се в него мастни киселини пък печелят одобрението на медицинското общество.
Имайки предвид мазнината в месото, колбасите и млечните продукти, трябва да се консумира не повече от 2-3 лъжици олио.
Как да се избере добро олио? Трябва да бъде първа преработка или да се обработва на студено? Рафинирано или не? В тътмна или светла бутилка да се съхранява? Техническият напредък създава условия, при които олиото се извлича само на студено място и само веднъж. Трябва да се съхранява в тъмна бутилка само лененото олио, което много бързо се окислява. Трябва да се съхранява в хладилника. Другите след като се отворят трябва да се съхраняват в шкаф. Рафинираните олиа наистина издържат при по-високи температури, но така губят повечето от полезните си свойства. Затова е по-добре да се купуват нерафинирани.

Leave A Comment