Ivet.BG Блог

Блог за мода, красота и стил

Ефективна зимна диета

Нашите предци са живеели в значително по-малко  приятни условия на живот, което се трансформирало в значително по-голяма енергийна нужда – дори двукратно! Оттук именно, по-специално през зимата нараства нашата любов към храната. В съвременния свят обаче, според утвърдени мнения, калоричността на диетата с оглед на зимния сезон не трябва да се различава много от диетата за летния сезон.

През зимата диетата трябва да бъде богата на зеленчуци и плодове

Увеличаването на калоричността трябва да се колебае от 0-300 ккал/ден (в зависимост от дневната и нощната необходимост от енергия на даден човек), тъй като повечето от времето прекарваме в отоплявани помещения, което намалява количеството енергия, необходима за затопляне на организма.

Принципи на зимната диета

Още повече, че през зимата трябва да се внимава за спазването на принципите на рационалното хранене: хранейки се редовно на всеки 3 часа или 5-6 храни на ден (3 основни хранения, 2-3 закуски), бавно предъвквайки храната като се пие минимум 2 л вода на ден 15-20 минути преди хранене или 2 часа след хранене, като се приемат храни, възможно по-малко обработени, съдържащи витамини и ензими, които подпомагат хранителната система и устойчивостта на организма, като се запазват съответните пропорции на хранителните съставки в диетата (участие на енергията от въглеводороди 55-65%, от белтъчините 12-14%, от мазнините 25-30%), набавяйки 25-40 г целулоза, като се ограничи консумирането на сол до максимално 5 г/денонощие, на наситени мазнини (масло, пържено месо в мазнина), а също така сладките храни до 1-2 порции/седмично, като се избягва кафето, алкохола, наркотичните вещества, пушенето и т. н. Диетата трябва да бъде възможно най-пъстра и разнообразна.

Съставки на зимните храни

Особено важно е да се подчертае значението на редовната консумация на топли храни, с което ще се избегне извънредното охлаждане на организма. Помагат също топлите напитки (препоръчваме чай с джинджифил – има затоплящи свойства или/и с мед).

Практически в нашата диета трябва да преобладават зеленчуците (с интензивен цвят, например зелено, жълто, червено: къдраво зеле, спанак, броколи, червен пипер, домати, брюкселско зеле, патладжан, цвекло, чили) и плодове (киви, ананас, вишни, черен бъз,  френско грозде, боровинки, малини, ягоди, къпини, офика, цитруси – грейпфрут, лимон), храни с пълнозърнести брашна, ориз, картофи, шушулкови растения, млечни продукти (айрян, кисело мляко), риби (соленоводнии и сладководни), нетлъстите части на месата (пуешки, пилешки или телешки гърди, свински котлет). Освен това трябва да се погрижите за редовното приемане на продукти, които убиват бактериите и засилват имунната ни система като: лук, чесън, хрян, джинджифил и запарки от подправки (коприва, лайка, маточина, салвия, дива роза, мента).

Моника Гжешиецка, диетолог

Leave A Comment